maandag 26 december 2011

één licht

's ochtends word ik wakker, ik sta op
ik denk, worstel en wroet een hele dag lang
's avonds lummel ik nog wat door
's nachts slaap ik

toch is de dag nacht
    ik daal af naar de donkerste plaatsen van mijn ziel

        waar de lijn tussen pijn en vreugde haarscherp is
             waar een negatieve vreugde ontstaat
          die omslaat in pijn
              de pijn die langzaam de vreugde wegduwt

              dan zit je


              voor je uit te kijken


              en zie je, enkel de pijn in je hart


        je kijkt, maar ziet geen licht
        de dag, leeft de dag, de nacht leeft de nacht
              als de dag verder gaat, wordt het enkel weer nacht
              het duister valt in


        het contrast tussen mijn binnenkant en de buitenkant vervaagd
        de dag, leeft de dag, de nacht leeft de nacht
               als de nacht binnenkomt
               als de dag sluit
         dan verstilt mijn geest, op zoek naar rust
op zoek naar rust die ik nooit zal vinden

rust
  gebracht, omdat je geest vol angst is
rust
  omdat er buiten nacht is,
rust
  omdat mijn ziel verhuld is in duister
rust
  omdat ik weet
      dat
      er licht is geweest

   omdat ik weet
      het komt
          dat het licht sterker is dan de duisternis

   omdat slechts één kaarsje,
      voldoende is

      voldoende
        om de duisternis
         te verdrijven


één lichtje

één

licht


L
i
c
h
t

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

U reactie zal steeds gemodereerd worden alvorens ze gepubliceerd wordt. In bijna alle gevallen wilt dit zeggen dat de reactie ongewijzigd gepubliceerd zal worden.

alvast bedankt voor uw bijdrage